Avioliittoon vihkiminen

Paina minut sinetiksi sydäntäsi vasten, pane sinetiksi ranteesi nauhaan. Rakkaus on väkevä kuin kuolema, kiivas ja kyltymätön kuin tuonela. Sen hehku on tulen hehkua, sen liekki on Herran liekki. Suuret vedet eivät voi sitä sammuttaa, virran tulva ei vie sitä mukanaan. Jos joku tarjoaisi talot ja tavarat rakkauden hinnaksi, hän saisi vain toisten pilkan (Laulujen laulu 8:6-7)

Avioliittoon vihkiminen on lupaus sitoutumisesta yhteiseen elämään. Kirkollisessa vihkimisessä avioliittoon aikovat rukoilevat yhdessä seurakunnan kanssa Jumalan siunausta, rakkautta ja anteeksiantamusta yhteiselle taipaleelle.

Avioliiton solmiminen on merkityksellinen tapahtuma ja suuri juhla, olipa mukana sitten kaksi todistajaa tai satapäinen juhlaväki.

Vihkikirkko on hyvä varata hyvissä ajoissa, Urjalan seurakunnan alueella on valittavana joko Urjalan kirkko tai Halkivahan kirkko, myös Perhon rukoushuone sopii vihkikirkoksi. Vihkiminen voi tapahtua myös muualla, esim. juhlapaikalla tai luonnon helmassa.

Urjalan kirkolla ei saa heittää riisiä tai mitään muutakaan syötävää puluongelman vuoksi. Vaihtoehtoina on viimevuosina käytetty mm. saippuakuplia, kukkien terälehtiä sekä biohajoavia ilmapalloja. Halkivahan kirkon ja Perhon rukoushuoneen osalta kysy käytäntöjä tilojen varauksista huolehtivilta.

Avioliittoaikomus tai vihkiminen kuulutetaan pariskunnan niin toivoessa kirkollisena ilmoituksena kotiseurakunnan yhteisessä messussa. Kuulutukset  julkaistaan pyydettäessä paikallislehdessä kirkollisten ilmoitusten yhteydessä.

Ennen vihkimistä avioliittoon aikovat käyvät vihkipapin kanssa läpi vihkitoimitusta ja keskustelevat avioliiton merkityksestä. Usein tapaamisen yhteydessä myös harjoitellaan vihkitoimituksen kulkua. Vihkitoimituksen musiikkiin liittyvistä toiveista vihkipari sopii kanttorin kanssa.

EsteettömyystodistusLinkki avautuu uudessa välilehdessä vaaditaan avioliittoon vihittäviltä. Esteiden tutkinnalla varmistetaan, ettei avioliiton solmimiselle ole laillisia esteitä. Kirkkoherranvirastossa esteettömyyden tutkinta voidaan tehdä vain evankelis-luterilaisen kirkon jäsenille. Kirkkoherranvirastosta voidaan esteettömyystutkinnan osalta palvella myös samaa sukupuolta olevia pareja.

Esteiden tutkintaa täytyy pyytää viimeistään viikkoa ennen vihkipäivää. Jos toinen puolisoista on ulkomaalainen, esteiden selvittely voi kestää pidempään, jopa viikkoja. 1.1.2022 jälkeen avioliiton esteiden tutkinta pyydetään Tampereen aluekeskusrekisteristä, ja sinne voi myös osoittaa kaikki esteiden tutkintaan liittyvät kysymykset, puh. 03 2190 222 (arkisin klo 9-15), sähköposti rekisteroinnit.tampere@evl.fi

Samaa sukupuolta oleville pareille, jotka ovat solmineet avioliiton, järjestetään pyydettäessä tilaisuus, joka suunnitellaan yhdessä papin kanssa. Järjestelyistä, papin ja kanttorin varaamisesta, sovitaan kirkkoherranviraston kautta, samoin kuin seurakunnan työntekijän kutsumisesta muuhun järjestettävään juhlaan.

Alla olevasta linkistä pääset kirkon yhteiselle häät-sivustolle.

Pappi vihkii hääparin
Kuva: Aarne Ormio/Kirkon kuvapankki

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku

Mikäli avioliittonne on solmittu aiemmin Digi- ja väestötietovirastossa, se voidaan siunata kirkossa tai muussa toivomassanne paikassa. Avioliiton siunaaminen muistuttaa hyvin paljon kirkollista vihkimistä. Mutta nyt siunausta pyydetään jo solmitulle avioliitolle.

Avioliiton siunaaminen

Häämusiikkiin liittyvistä toiveista vihkipari keskustelee kanttorin kanssa. Musiikkivalintoja tehdessä on hyvä muistaa kirkollisen vihkimisen jumalanpalvelusluonne. Musiikkinäytteitä suosituimmista häämarsseista ja muusta vihkimusiikista voi kuunnella Oulun seurakuntien Häämusiikki-sivulta