Urjalan hautausmaa

Laukeelan hautausmaa, Kirkonkylän hautausmaa

Hautausmaa

Seurakunnan hautausmaa siirtyi kirkon mukana Urjalankylästä Laukeelaan ja otettiin käyttöön v. 1806. Hautausmaata laajennettiin v. 1870 ja v. 1911 sekä viimeksi v. 1977.

Yli 300 vainajan sankarihauta-alue on puutarha-arkkitehti Olof Steniuksen suunnittelema. Alueen reunassa on hautapaikkakartta.

Kirkkopihassa on Kalervo Kallion Vehmaan punaisesta graniitista veistämä Raivaajapatsas. Lisäksi hautausmaa-alueella on Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkki, kolmen tuntemattoman vapaustaistelijan muistomerkki ja vakaumuksensa puolesta kaatuneiden muistomerkki.

Hautausmaalle valmistui v. 2004 muisto- ja uurnalehto, jonka muistomerkin suunnitteli arkkitehti Mikko Uotila.

Hautausmaan keskellä sijaitseva vainajienhuone valmistui v. 1978 ja se muutettiin harjakattoiseksi v.1996. Talousrakennus valmistui v. 1973 ja laajennettiin v. 1984. Tiloja saneerattiin v. 2004. Rakennuksessa sijaitsee hautausmaatoimisto.

Pysäköinti Pysäköinti
wc wc