Tervetuloa Urjalan seurakunnan rippikouluun vuonna 2024!

Urjalan seurakunta kutsuu rippikouluun kaikkia, jotka rippikoulun haluavat käydä. Vuoden 2024 rippikouluihin kutsutaan ensisijaisesti vuonna 2008 syntyneitä, eli vuoden 2024 aikana 15-vuotta täyttäviä. Rippikoulu on mahdollista käydä myös eri aikaan oman ikäluokan kanssa, esimerkiksi nuoren halutessa käydä rippikoulun yhdessä luokkatovereidensa kanssa.

Urjalan seurakunnassa rippikoulutyöstä vastaa seurakuntapastori Olavi Rissanen. Vuoden 2024 rippileireillä ovat näillä näkymin lisäksi työntekijöinä nuorisotyönohjaaja Mikko Huuskonen, kanttori Katariina Vuorinen sekä mahdollisesti leirien ajaksi töihin tuleva teologian tai nuorisotyön opiskelija. Päivärippikoulusta on vastuussa kirkkoherra. Urjalassa järjestetään vuonna 2024 kaksi rippikoululeiriä sekä päivärippikoulu. Rippikoulujen ajankohdat ovat seuraavat:

Talvirippikoulu Päivölän opistolla Valkeakoskella 25.2.-3.3.2024. Talvirippikoulun konfirmaatio on toisena pääsiäispäivänä 1.4.2024 klo 12 Urjalan kirkossa.

Kesärippikoulu Heinäkalliossa Kangasalla 21.7.–28.7.2024. Kesärippikoulun konfirmaatio on 4.8.2024 klo 12 Urjalan kirkossa.

Päivärippikoulu järjestetään 3.-6.6.2024 ja 10.-13.6.2024, konfirmaatio on klo 12 16.6.2024 Urjalan kirkossa. Päivärippikoulu järjestetään Urjalan seurakunnan tiloissa päiväopetuksena, siten että nuori tulee aamulla paikalle ja menee illaksi kotiin.

Leirimuotoinen rippikoulu maksaa Urjalan seurakunnan jäsenille 135 euroa ja 200 euroa niille, jotka eivät ole Urjalan seurakunnan jäseniä. Rippikoulumaksulla katetaan osa rippikoululaisen majoitus- ja ruokailukustannuksista. Päivärippikouluun osallistuminen on maksutonta. Tarpeen vaatiessa rippikoulumaksusta voi anoa vapautusta seurakunnan diakoniatyön kautta.

Rippikouluilmoittautuminen tehdään sähköisesti verkossa ja ilmoittautumislomake löytyy Urjalan seurakunnan rippikoulusivuilta. Ilmoittautumisen pitäisi löytyä googlettamalla ”rippikouluilmoittautuminen Urjala”. Ilmoittautumisen tarkka osoite on:

Ilmoittautumislomake on auki seurakunnan verkkosivuilla 11.10.2023 asti. Tämän jälkeen mahdolliset ilmoittautumiset pitää tehdä Olavi Rissasen kautta. Ryhmävalinnat ilmoitetaan piakkoin ilmoittautumisen päätyttyä.

Lähtökohtaisesti rippikouluun ilmoittautuva pääsee haluamalleen leirille. Vuonna 2009 syntyneiden ikäluokka on kuitenkin aikaisempia pienempi. Mikäli leirivaihtoehdolle ei tule riittävää määrää ilmoittautuneita, voi olla, että tässä tapauksessa leirit yhdistetään. Tarkkaa ilmoittautuneiden määrää leirin toteutumiselle emme osaa vielä varmasti sanoa. Mikäli jompikumpi leirivaihtoehdoista tulee täyteen, tilanne ratkaistaan arpomalla, eli ilmoittautumisjärjestyksellä ei ole väliä.

Mikäli joku, joka ei ole Urjalan seurakunnan jäsen haluaa käydä rippikoulun Urjalassa, hän voi ilmoittautua rippikouluun samalla verkkolomakkeella. Tällöin on syytä kertoa lisätiedoissa, onko nuori kirkkoon kuulumaton tai jonkun muun uskontokunnan jäsen.

Kaikkien rippikoululaisten yhteinen rippikoulun aloituspyhä on 1. adventtisunnuntaina 3.12.2023 klo 11 Urjalan kirkossa. Tilaisuuteen osallistuminen on rippikoululaisille pakollista, sillä siellä viimeistään ryhmät kokoontuvat ensimmäistä kertaa yhteen ja saavat tarkemmat ohjeet rippikoulun suorittamisesta. Mikäli aloituspyhään ei pääse, tulee olla yhteydessä Olavi Rissaseen korvaavista tehtävistä.

Rippikoulun kesto on kokonaisuudessaan 80 tuntia ja ajallisesti kesto on vähintään puoli vuotta. Rippikoulu koostuu lähijakson, eli leirin tai päiväkoulun lisäksi yhteisistä tapaamisista. Jokaisella ryhmällä on omat ryhmäkohtaiset tapaamiset, joiden ajankohdat ilmoitetaan rippikouluryhmille ilmoittautumisen päätyttyä.

Rippikoulun opetukseen ja yhteisiin tilaisuuksin osallistuminen on välttämätöntä. Poissaoloista on syytä keskustella vetäjien kanssa etukäteen ja sopia tavat korvata poissaolot ja puuttuvat merkinnät.

Rippikoulussa opetellaan neljä ulkoläksyä: Kymmenen käskyä, Isä meidän -rukous, Uskontunnustus ja Herran siunaus. Ulkoläksyt suoritetaan viimeistään omalla lähijaksolla.

Mikäli koronavirus tai jokin muu asia aiheuttaa muutoksia rippikoulun käymisessä, ollaan koteihin yhteydessä sähköpostitse ja puhelimitse.

Kysymyksissä tai epäselvissä asioissa ottakaa rohkeasti yhteyttä!

Iloisin rippikouluterveisin!

Olavi Rissanen, Urjalan seurakunnan seurakuntapastori