Hautaaminen toiselle paikkakunnalle

Urjalalainen vainaja on mahdollista haudata myös toisella paikkakunnalla sijaitsevalle hautausmaalle. Vainaja voidaan haudata esimerkiksi synnyinpaikkakunnalleen.

Hautaustapojen vaihtoehtoja omaiset voivat tiedustella kyseisen paikkakunnan seurakunnaltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Samoin hautapaikan varaamisesta on sovittava kyseisen paikkakunnan seurakunnan kanssa. Hautapaikka- ja hautauspalvelumaksut määräytyvät sen seurakunnan hinnaston mukaan, jossa hautapaikka sijaitsee ja kyseinen seurakunta lähettää laskun perikunnalle.

Jos hautapaikka sijaitsee toisella paikkakunnalla, tulee omaisten huolehtia, että ko. seurakuntaan toimitetaan hautauslupa. Omaiset voivat pyytää vainajan kotiseurakuntaa tai hautausluvan allekirjoittavaa lääkäriä/terveydenhuoltoyksikköä toimittamaan hautausluvan suoraan siihen seurakuntaan, jonka hautausmaalle vainaja haudataan. Hautausluvan tekee aina kuoleman todennut lääkäri.

Kuva: Tuija Hyttinen/Kuopion ev.lut. seurakunnat