Päivi ja Sakari Löytty - musiikkia ja diakoniaa

Itsenäistymisen jälkeen voimakas muuttoliike maalta kaupunkeihin ja pohjoisesta etelään on haastanut Namibian kirkon siirtymään uusille alueille. Yhteiskunnan voimakas murros ja muun muassa kaupungistuminen luovat haasteita kirkon työntekijöille. Tarvitaan uutta ammatillista ja teologista osaamista. Lähetysseuran keskeisenä työalueena maassa on kirkon työntekijöiden tukeminen ja kapasiteetin kehittäminen.

Uutena hankkeena vuonna 2017 alkoi läntisen hiippakunnan lähetys- ja diakoniatyön kehittämisprojekti.

Lähetysseura tukee kirkon musiikkityön kehittämistä ja kirkkomusiikin koulutusta. Tavoitteena on luoda kirkolle musiikkikoulutusjärjestelmä, joka turvaa kirkkomusiikin tason ylläpitämisen ja kehittämisen paikallisin voimin.

Pääkaupungissa Windhoekissa Lähetysseura tukee oppilaitostyötä, joka auttaa nuoria heidän siirtyessään kotoa opiskelemaan pääkaupunkiin.

Lähetysseura vahvistaa tyttöjen ja nuorten naisten itsetuntoa erilaisten aktiviteettien ja koulutusten myötä yhteistyössä pohjoisen alueen tyttöpartiojärjestön kanssa. Partiojärjestön jäsenet tulevat erilaisista sosiaalisista taustoista ja mukana on myös syrjäytymisvaarassa olevia. Etenkin vammaiset ja maaseutupaikkakunnilla asuvat nuoret ovat hyvin haavoittuvassa asemassa.

Nimikkolähetit Päivi ja Sakari Löytty

Löyttyjen aiempi kirje 1/2020 löytyy tästä.

Ryhmäkuva namibialaisista

Täällä eteläisessä Afrikassakin on seurattu tiiviisti koronaviruksen liikkeitä maailmalla. Toistaiseksi meidän maistamme vain Etelä-Afrikassa ja Namibiassa on todettu virustartuntoja. Etelä-Afrikassa n.60 ja Namibiassa ilmeisesti viisi. Kuitenkin, alueen maissa varaudutaan viruksen mahdolliseen saapumiseen antamalla hygieniaohjeita, rajoittamalla liikkumista maasta toiseen, peruuttamalla tilaisuuksia ja rajoittamalla vaikkapa hautajaisiin osallistuvien määrää (Botswana). Namibia on perunut lennot Qatarista, Etiopiasta ja Saksasta ja muissakin maissa maahantuloa rajoitetaan maista, joissa virusta on ollut paljon havaittavissa. Turistipaikat alkavat olla aika hiljaisia matkalaisten peruutuksista johtuen.

On hyvä, että näillä mailla on ollut nyt aikaa valmistautua tähän asiaan ja antaa valistusta kansalaisilleen. Uskomme, että se tulee auttamaan taudin leviämisen rajoittamisessa.

Me työntekijät opettelemme elämää muuttuvissa olosuhteissa ja jatkamme työntekoa viranomaisten antamien ohjeiden puitteissa. Tilannetta seurataan tiiviisti mutta tällä hetkellä täällä on tällä rintamalla rauhallista. Muistetaan toisiamme rukouksin ja muistetaan myös se, että meillä on turvana Ikiaikojen Jumala, se kaikkein suurin turva! / Marja (kuvassa eteläisen Afrikan työntekijöitä seuranaan SLS:n ulkomaanosaston apulaisjohtaja Christine Stukaloff)