Usein kysytyt kysymykset

Kuka huolehtii muistokukista hautauksen jälkeen?

Seurakunta poistaa muistokukat haudalta, noin 14 vrk kuluttua hautauksesta (talviolosuhteet ja kukkien kunto huomioiden) jona aikana omaiset halutessaan poistavat kortit kukkalaitteista.

Milloin kasteluvettä saa ulkohanoista?

Kasteluvesi avataan yleensä äitienpäivään mennessä, suljetaan sääolosuhteet huomioiden yleensä lokakuun puoliväliin mennessä.

Milloin kynttilälyhdyt tulisi poistaa haudoilta?

Kynttilälyhdyt olisi hyvä poistaa haudoilta äitienpäivään mennessä. Lyhdyt voi tuoda takaisin haudoille viimeistään hoitokauden päätyttyä lokakuun lopussa.

Oikooko seurakunta hautakiviä?

Hautakivien kunnossapito kuuluu haudan haltijalle. Jos haudan haltija haluaa oikoa hautakiven itse, haltija saa halutessaan virka-aikana lainata seurakunnan työvälineitä. Haltija voi myös ostaa palvelun ulkopuoliselta toimijalta. Lions club on oikonut ja pessyt normaalikokoisia hautakiviä keväisin ja syksyisin. Poikkeuksena seurakunnan hallintaan kuuluvat hautakivet kuten sankarimaiden muistomerkit.

Onko seurakunnalla hautojen kanerva/havu/hautakynttiläpalvelua?

Ei ole.

Milloin kastelu hoitohaudoilla aloitetaan/lopetetaan?

Sopimushautojen hoitokausi on touko-syyskuu. Kastelu aloitetaan äitienpäivän jälkeen, vesipostien avauduttua. Kastelu lopetetaan syyskuun aikana, huomioiden sääolosuhteet.

Milloin kesäkukat poistetaan hoitohaudoilta?

Hoitohautojen kesäkukat poistetaan yleensä syyskuun loppupuolella sääolosuhteista riippuen.

Miten teen haudanhoitosopimuksen?

Hoitosopimus tehdään kirkkoherranvirastossa joko paikanpäällä tai  puhelimitse/sähköpostitse.

Koska hoitosopimus tulisi tehdä, jotta sen saa tulevalle kesälle?

Sopimus kannattaa tehdä heti vuodenvaihteen jälkeen, jotta suoritus ehtii tilillemme 30.4. mennessä.

Kuinka pitkiä sopimuksia on saatavilla?

Hoitosopimuksen voi tehdä viideksi vuodeksi kerrallaan. Haudan hoitoon sisältyy pinnanhoito sekä kukkahoito. Kukat maksavat erikseen ja sopimuksen tekijä voi määritellä kukkiin käytettävän rahan itse. Voit valita myös pelkän pinnan- ja kukkienhoidon mikäli haluat tuoda omat kukat.

Milloin kukkien istutus alkaa?

Kesäkukkien istutus alkaa säästä riippuen 10. kesäkuuta ja pyritään tekemään juhannukseen mennessä.

Mitä kukkia haudoille istutetaan?

Kukkalajin valitsee kausityöntekijät haudan sijaintiolosuhteiden mukaan.

Ota yhteyttä

hautausmaan työntekijä (ma–ti ja to-pe, kesäkaudella ma-pe), suntio-vahtimestarin työt
Kiinteistöpalvelut Hautauspalvelut
Urjalantie 12